Net als veel andere groentinten is sapgroen bescheiden van karakter. Daarom deed het me plezier dat Winsor & Newton, de grote verffabrikant, sapgroen onlangs in de schijnwerpers zette met een eigen ‘colour story‘.
Natuurlijk wist ik al een en ander over sapgroen (zie Over Sapgroen) maar toch leerde ik weer wat nieuws. Onder andere dat het vroeger ook wel ‘blaasgroen’ (‘bladder green’) werd genoemd. Kunstenaars vervoerden de siroopachtige verf namelijk bij voorkeur in een varkensdarm, de 17e-eeuwse voorloper van het ziplockzakje.
Sapgroen geniet enige faam doordat het samen met onder andere Phtalo Blue en Van Dyke Brown een van de 13 kleuren van Bob Ross’ vaste palet is.
Dankzij o.a. YouTube, Netflix (waar je zijn beroemde TV-schilderlessen ‘The Joy of Painting’ kunt streamen) en online platforms als Twitch (waar je mee kunt doen aan Bob Ross marathons) is Bob Ross hip tegenwoordig. Bij hebbedingetjeswinkels en natuurlijk op de officiële Bob Ross website kun je niet alleen de voor de hand liggende DVD’s, truien (‘Happy Little Sweaters’), sokken, magneten, kleurboeken en mokken kopen. Maar ook vingerpopjes, een creepy borstbeeldbloempot en zelfs een broodrooster die zijn hoofd op je boterham toast. En in Museum MORE is t/m 5 september 2021 een tentoonstelling van Bob Ross te zien met 40 originele werken die hij voor TV maakte.
Mooi, al die aandacht, maar toch geeft de hype me een wat ongemakkelijk gevoel. Want Bob Ross is ‘camp’ en daarmee is discutabel hoe oprecht de waardering is – niet dat het de erfgenamen van zijn imperium veel uitmaakt trouwens. Edit 30 augustus 2021: Zeker nu ik dankzij de documentaire ‘Bob Ross – Happy Accidents, Betrayal and Greef’ (ook te zien op Netflix) weet dat zijn voormalige zakenpartners tegen Ross’ wil in de volledige rechten op zijn naam en beeltenis bezitten en dit schaamteloos uitmelken – dat verklaart de broodrooster.
Ook rond kleuren ontstaan soms hypes. Zo werd in de tweede helft van de19e eeuw mauve, een bleek violet dat toen voor het eerst chemisch kon worden geproduceerd, immens populair, zelfs zo populair dat de kleur wordt gezien als symbolisch voor die periode. En bijvoorbeeld met de verkiezing en vervolgens het promoten van de Kleur van het Jaar (zie mijn blogs over 2020, 2021, 2022 en 2023) probeert Pantone ook een hype te creëren. In 2017 was ‘Greenery’ Pantone’s Kleur van het Jaar. Het is een soort frisse versie van sapgroen. Zelfs een bescheiden kleur kan dus prima op zijn plek zijn in de schijnwerpers.
Regelmatig nieuwe verhalen over kleur, tuinen en planten in je mailbox?